Σχεδόν παρά τη θέλησή μου, όπως κάθε φορά, κατέβηκα και τώρα στη βυζαντινή στέρνα της Κωνσταντινούπολης, γνωστή σήμερα με το πολύ πιο μαγευτικό -εδώ που τα λέμε- όνομα Yerebatan Saray, βυθισμένο παλάτι.

Πάντα αυτή η επίσκεψη θυμίζει παραμύθι· δεν μπορώ να μην φανταστώ τον Κάμαρ αλ-Ζαμάν από τις Χίλιες και μια νύχτες (στην ωραία μετάφραση του αιγυπτιώτη Τρικογλίδη) να κωπηλατεί σιωπηλός μια σκοτεινή βάρκα ανάμεσα στους κίονες του βυθισμένου παλατιού, κάπου σε μια μαγεμένη χώρα.
Και βέβαια, στο τέλος φτάνει στις δύο μέδουσες, βάσεις κιόνων σε δεύτερη χρήση στο βάθος της στέρνας, η μία ανάποδα, η άλλη γερμένη στο πλάι, με ανέκφραστο πρόσωπο.

Κάτι πρέπει να συμβεί τώρα, κάποιο ξόρκι να λυθεί, και να που οι μέδουσες γυρνούν ολόρθες αποτινάζοντας το βάρος των κιόνων. Το ήσυχο, μαύρο νερό αναρριγεί, και τα ψάρια! τα ψάρια, μεγάλοι κέφαλοι και κυπρίνοι, χρόνια -αιώνες μάλλον- σιωπηρά, παίρνουν την αλλοτινή τους μορφή.

Ο μεγάλος κυπρίνος είναι ο βασιλιάς, φυσικά· και το χρυσόψαρο, φαντάζομαι, είναι η πριγκήπισσα. Και το βυθισμένο παλάτι γεμίζει ήχους από ψιθύρους αυλικών, ούτια και σαντούρια, και φώτα, και παράθυρα ξανά.
Ζήσαν αυτοί καλά λοιπόν, κι εμείς καλύτερα.
(οι φωτογραφίες, όπως και όσες άλλες ανεβάζω αυτές τις μέρες από την Πόλη, είναι του Γιώργου Βίδρα)
Ετικέτες: Λογοτεχνία, Ταξιδεύοντας, Τουρκία
Ιουνίου 22, 2009 σε 12:56 πμ |
τεχνικά: εξαντλείς πολύ γρήγορα το χώρο σου στη wordpress, αν ανεβάζεις τις φωτογραφίες στις διαστάσεις που βγαίνουν από τη μηχανή. Ειδικά όταν τις δείχνεις έτσι κι αλλιώς μικρές. Και μας δείχνεις και τα στοιχεία τους:
Camera Make: NIKON
Camera Model: COOLPIX L5
Image Date: 2009:06:06 16:18:27
Flash Used: No
Focal Length: 6.3mm (35mm equivalent: 38mm)
Exposure Time: 0.455 s (1/2)
Aperture: f/2.9
ISO equiv: 200
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: program (Auto)
Βρες ένα τρόπο να τις μικρύνεις. (συνεχίζουμε αν θες σε ηλεμήνυμα). Επίσης, μπορείς και να σβήσεις το σχόλιο αυτό.
Ιουνίου 22, 2009 σε 10:11 πμ |
Στάσυμπε, φαντάζομαι έχεις δίκιο, ευχαριστώ! Θα κοιτάξω κάποια στιγμή να τις αντικαταστήσω με κάποιο τρόπο (και θα σε συμβουλευτώ!).
Ιουνίου 22, 2009 σε 11:44 πμ |
Αν με επιτρέπετε: το πρόβλημα με τα στοιχεία των φωτογραφιών λύνεται με την μετονομασία τους όταν πρόκειται να δημοσιευθούν. Έτσι, σβήνονται τα στοιχεία. Μετά, για στοιχειώδη επεξεργασία και σμίκρυνση των φωτογραφιών, πολύ καλό είναι το δωρεάν προγραμματάκι IrfanView, απλούστατο, ελαφρύ και κατεβαίνει από το ίνδερνετ.
Πάντως, τις ζούλεψα τις φωτογραφίες, λέμε!
Ιουνίου 22, 2009 σε 4:11 μμ |
Ευχαριστώ και σένα, Σκύλε! Θα το δοκιμάσω.
Ιουνίου 22, 2009 σε 4:22 μμ |
Αυτό είχα σκοπό να σου προτείνω κι εγώ, οπότε καλυφθήκαμε αμφότεροι.
Μόνο μία σύμβουλη: Τσέκαρε πάντα το εργαλείο που χρησιμοποιείς, να μην αντικαταστήσεις την αρχική εκδοχή μιας φωτογραφίας με την οποιαδήποτες επεξεργασμένη. Γιατί undo για να ξαναπάς στην πρώτη, σπανίως θα έχεις…
Ιουνίου 23, 2009 σε 12:55 μμ |
Ναι, εννοείται! Κάνεις αντίγραφο της προς δημοσίευση φωτογραφίας και παίζεις μόνον με αυτό! Το πρωτότυπο το αφήνεις στην ησυχία του!
Ιουνίου 23, 2009 σε 7:33 μμ |
Με τις φωτογραφίες διαπιστώνουμε, ότι αυτή τουλάχιστον ήταν πραγματική επίσκεψη κι όχι σαν την άλλη του Ερντογάν στο Νέο Μουσείο Ακροπόλεως….
Ιουνίου 23, 2009 σε 11:43 μμ |
Yerebatan Saray, λοιπον… Αναρωτιεμαι πως αποκαλουν τις βυθισμενες πολιτειες της Καππαδοκιας: αυτες που δεν γνωριζαν ως το 1960+, ενω ηταν γνωστες και χρησιμοποιουνταν απο τους εντοπιους Ελληνες ως το 1922… [Αν το ειχα ακουσει μονον απο τους Ελληνες -- της Μαλακοπης (Yerinkuyu) για παραδειγμα -- οτι δεν τις ηξεραν και οι Τουρκοι δυσκολα θα το πιστευα, το λενε ομως και το γραφουν και οι ιδιοι*, οποτε...]
*ακριβεστερα, λενε οτι οι ιδιοι τις ανακαλυψαν το 1960+, για το τι ηξεραν οι Ελληνες δεν γραφουν τιποτα, ουτε οι συγχρονοι Τουρκοι ουτε τα Οθωμανικα Αρχεια
[Εμεις (Κεντρο Μικρασιατικων Σπουδων κλπ) τι γραφουμε? Αγνοω...]
Ιουνίου 24, 2009 σε 11:10 πμ |
gbaloglou, για τα περί Καππαδοκίας δηλώνω ευθαρσώς πλήρη άγνοια, παρόλο που πολύ θάθελα και να πάω και να το ψάξω λιγάκι. Ο Σεφέρης, δεν θυμάμαι, είχε κατέβει στις υπόγειες πολιτείες; Το μόνο που έχω να πω στο σχόλιό σου, είναι ότι στην περίπτωση αυτή η αντιδιαστολή που κάνεις Έλληνες/Τούρκοι ουσιαστικά σημαίνει ντόπιοι και μη, με την έννοια ότι οι Καραμανλήδες που ήταν οι κάτοικοι της περιοχής γνώριζαν την ύπαρξή τους, οι Τούρκοι των γύρω περιοχών όχι, ή κάνω λάθος;
Ιουνίου 24, 2009 σε 11:38 πμ |
Στην συγκεκριμενη περιπτωση μιλαμε για *κατοικους του ιδιου χωριου*, της Μαλακοπης (που οι Τουρκοι αποκαλουσαν και αποκαλουν Yerinkuyu): μαζι στο χωριο Ελληνες και Τουρκοι, αλλα οι μεικτοι γαμοι σπανιοτατοι, και η υπογεια πολιτεια επτασφραγιστο μυστικο των Ελληνων — αυτα τα ξερω απο φιλο μου που “μεγαλωσε [εδω στην Θεσσαλονικη] ακουγοντας ιστοριες για την υπογεια πολη”.
Ο Σεφερης εγραψε (1953) μονο για τα πετροκομμενα μοναστηρια και αλλα επιγεια Χριστιανικα μνημεια. Για υπογειες πολιτειες δεν εγραψε, αλλωστε οταν ταξιδεψε εκει δεν ειχαν ανακαλυφθει απο τους Τουρκους ακομη.
Ιουνίου 24, 2009 σε 2:38 μμ |
Μου καταστρέφεις τη θεωρία συνομωσίας μου γμτ! (http://dytistonniptiron.wordpress.com/2009/03/18/agartha/)
Εκτός αν κάναν πώς δεν τις ξέρανε, για να ρίξουν στάχτη στα μάτια…
Ιουνίου 24, 2009 σε 5:04 μμ |
Δεν βλεπω πως συνδεεις, εστω και μεταφορικα ή χιουμοριστικα, αυτα που εγραψα για την Μαλακοπη/Yerinkuyu με τα δικα σου περι Αγκαρθας: ισως να φταιει και η απεχθεια μου προς την επιστημονικη φαντασια
Αλλα για καθε ενδεχομενο, ας ξεκαθαρισω τι εννοουσα σχετικα με την ‘βυθισμενη πολιτεια’ της Μαλακοπης: ηταν μια πολυοροφη κατακομβη που οι εντοπιοι Ελληνες χρησιμοποιουσαν απο χωρο ψυξης ως κρησφυγετο^ η χρηση της σταματησε το 1923 και οχι πριν απο τους Οθωμανους (οπως ας πουμε αφηνει να εννοηθει η wikipedia).
Μια διορθωση: ειναι Derinkuyu, οχι Yerinkuyu.
Ιουνίου 24, 2009 σε 7:36 μμ |
Ελπίζω να μην παρεξηγήθηκα, εντελώς χιουμοριστική ήταν η σύνδεση. (υποτίθεται ότι οι Τούρκοι θα συνδέονταν με τα υπόγεια κλπ.)
Οπωσδήποτε αυτό που λες είναι πολύ ενδιαφέρον, και μακάρι να ξέραμε περισσότερα. Εγώ δυστυχώς δεν ξέρω. Derinkuyu, σημαίνει βαθύ πηγάδι, δεν ξέρω αν είναι τυχαίο.
Ιουνίου 25, 2009 σε 10:59 πμ |
Η αρχαιότερη αναφορά στις υπόγειες πολιτείες της Καππαδοκίας γίνεται από τον Ξενοφώντα στην Κύρου Ανάβαση.
Στα νεώτερα χρόνια πρώτη φορά κινήθηκε το ενδιαφέρον όταν ο Ιησουίτης Guillaume de Jerphanion δημοσίευσε το 1925 μια μελέτη του για τις τοιχογραφίες στους βράχους της Καππαδοκίας. Αλλά η ανακάλυψή τους έγινε πολύ αργότερα, το 1965 στο Derinkuyu κάποιος κάτοικος προσπάθησε να καθαρίσει τον πίσω τοίχο του σπιτιού του, που ήταν λαξευμένο στο βράχο και ανακάλυψε ένα δωμάτιο και στη συνέχεια κι άλλο κι άλλο…
Πέρα όμως από την όποια ασφάλεια παρείχαν οι υπόγειες πολιτείες από τακτικές επιδρομές, η χρήση τους είναι χαρακτηριστική για την περιοχή, όπως και για άλλες, σε σχέση με τις κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν: από 20° C ως 40° C. εξωτερικά, ενώ στο εσωτερικό επικρατούσαν θερμοκρασίες από 7° ως 15° C, ιδανικές θερμοκρασίες για την αποθήκευση γεννημάτων και άλλων υλικών αγαθών. Και αυτό είναι κάτι γνωστό ως τρόπος εγκατάστασης ήδη από τη νεολιθική εποχή (βλ. κοντά το Çatalhöyük με υπόγειες υπόσκαπτες οικίες και ενδεικτικά το Shiqmim στην έρημο της Negev στο Ισραήλ, αλλά και παραδείγματα από την Τυνησία στην Matama).
Ιουνίου 25, 2009 σε 11:03 πμ |
Αυτό θα πει να έχεις φίλο αρχαιολόγο!
Ιουνίου 25, 2009 σε 10:00 μμ |
Δύτη, μη λες ότι έχεις φίλους αρχαιολόγους, αλλά κοίτα εδώ:
http://www.patris.gr/articles/159665?PHPSESSID=muqu1il4nj5pe7ckf00pcead20
Ιουνίου 25, 2009 σε 6:05 μμ |
Δυτη της στερνας, οθωμανο-λογοι ,μικρασιατες και φωτογραφοι στην παρεα. πολυ ενδιαφερον το συνολο και τα ταξιδια του
Ιουνίου 25, 2009 σε 10:53 μμ |
Γρηγόρη, αυτός σχολείο δε πήγε; Λέτε στην Κρήτη να έχουν διαφορετικά σχολικά εγχειρίδια;
Ιουνίου 25, 2009 σε 11:54 μμ |
Mondouble, ευχαριστώ!
Γρηγόρη, πού το ξέθαψες αυτό; Αχ αυτοί οι Μινωίτες, να μην μας αφήσουν κάποιο ευανάγνωστο χρονικό της ιστορίας τους! τώρα ψάχνουμε να βρούμε την άκρη εκ των ενόντων…
Ιουνίου 26, 2009 σε 12:02 πμ |
όχι, τίποτ’ άλλο, αλλά τι θα λέμε τώρα που χάνουμ εαπο σημίτες την πρώτη τυπογραφία της ανθρωπότητας, το πρώτο σιντί και ντιβιντί…
http://www.skyscrapercity.c0m/showthread.php?t=737586&page=3
(άλλαξε με το χέρι το μηδενικό του c0m σε όμικρον, μην αρχίσουν και πλακώνουν κατά δω κι άλλοι ελληνόκαυλοι)
Ιουνίου 26, 2009 σε 12:03 πμ
εννοείται, δεν εννοώ να διορθώσεις το λινκ
Ιουνίου 26, 2009 σε 1:15 πμ |
Δύτη ανέδυσες εξ ανατολών επί τέλους.
Γι΄ αυτά που λέει ο νομάρχης: «πρέπει να βγει αυτό το βιβλίο, πρέπει να βγει αυτό το βιβλίο! σας υπόσχομαι να στρωθώ στη δουλειά για να τελειώσω μέσα στο καλοκαίρι γιατί έχω βαρεθεί ν΄ ακούω τόσες ανοησίες στην Ελλάδα».
Πήγα να κάνω μια βουτιά στη βιικούλα κι εγώ και βρίσκω αυτό:
La Citerne Basilique (en grec Βασιλικὴ κινστέρνη / Basilikè kinstérnè), aussi connue sous le nom turc Yerebatan Sarnici (“la citerne enfouie sous terre”), est une gigantesque citerne souterraine de Constantinople, la capitale de l’Empire byzantin, dont elle est l’un des monuments les plus spectaculaires encore visibles aujourd’hui à Istanbul.
Δύο ερωτήσεις:
κινστέρνη υπάρχει στα Ελληνικά;
Yerebatan έχει καμιά σχέση με έρεβος [αν δεν έχει θα του φτιάξω μια παραετυμολογία, και γ...!!!]
Μήπως ήθελε να πει ότι οι Μινωίτες ήταν σιμίτες, δηλαδή κουλουρτζήδες:
Εντάξει, εντάξει, μη φωνάζετε, αστεία κάνουμε!
Ιουνίου 26, 2009 σε 2:13 πμ |
Νικολά, κινστέρνα στους βυζνατινούς:
http://www.greek-language.gr/greekLang/medieval_greek/kriaras/search.html?lq=%CE%BA%CE%B9%CE%BD%CF%83&dq=
Καλά έκανες και εξήγησες του σημιτζήδες, γιατί ο Νότος τους αγνοεί. (“Άντε και στην Πόλη σημιτζής”) Στην καλύτερη περίπτωση μπερδεύουν τα κουλούρια με τα σημίτια.
Ιουνίου 26, 2009 σε 2:25 πμ
Ευχαριστώ. Μαρία.
Ιουνίου 26, 2009 σε 8:58 πμ |
Δύτη, βλέπεις τι τραβάνε και οι προϊστοριολόγοι!
Αγαπητοί φίλοι, το θέμα με την εκδήλωση αυτή έφτασε να γίνει μέχρι και επερώτηση στη Βουλή από τον Ι. Σκουλά (βλ. http://www.pasok.gr/portal/resource/contentObject/id/591580c9-7a7e-4275-a66b-f25604d32f28). Το ενδιαφέρον είναι πως αποσιωπάται και ποιοι άλλοι ήταν παρόντες στην εκδήλωση, αλλά φωτογραφίζουν τους δυο αρχαιολόγους μόνο. Οι λόγοι πάρα πολλοί….
Ιουνίου 26, 2009 σε 8:59 πμ |
http://www.pasok.gr/portal/resource/contentObject/id/591580c9-7a7e-4275-a66b-f25604d32f28
γιατί ξέφυγε μια παρένθεση στο τέλος.
Ιουνίου 26, 2009 σε 9:52 πμ |
Εντελώς κουφό! Μα οτι οι Μινωίτες δεν ήταν Έλληνες το μαθαίνουν τα παιδιά στο σχολείο. Τους πείραξε το σημιτικό φύλλο(sic);
Ιουνίου 26, 2009 σε 10:48 πμ
Είδατε τι κάνει ένα άτιμο σ… Πλέον, είναι βέβαιο ότι το τσ είναι ένα τζ που έχει εκπέσει…
Ιουνίου 26, 2009 σε 11:05 πμ
Άκυρον… Το ΠΑΣΟΚ ρωτάει για κάποια Τσιροπούλου, το Επιμελητήριο, και όλα τα «ρεπορτάζ», τα κόπι πέιστ, δηλαδή του δελτίο τύπου του ΕΒΕΗ, αναφέρονται σε Τσιποπούλου…
Άλλο τσίπα, άλλο τσίρος, άλλο τζίρος. Κάνεις ωραία τετράστιχα πάντως και με τα τρία μαζί…
Ιουνίου 26, 2009 σε 11:06 πμ
μη βιαστείτε να πείτε για Π και Ρ. Είναι στη σπαμοπαγίδα σχόλιο αποκατάστασης.
Ιουνίου 26, 2009 σε 12:15 μμ |
Μ’άρεσε και “ο έταιρος των ομιλητών”. Όσο για την “επίσημη θέση του ΥΠΠΟ για την καταγωγή των Μινωιτών”, τι να σχολιάσεις…
Νικολά, yerebatan σημαίνει κατά λέξη “βυθισμένος στη γη” (yere στη γη, batan μετοχή του ρ. batmak=βουλιάζω, μπατάρω). Το έρεβος δεν ξέρω, στη θεωρία μου περί Αγκάρθας-Εργκενεκόν (βλ. παραπάνω) μπορεί να το συνδέσω με το Ερεβάν!
Ιουνίου 27, 2009 σε 8:46 μμ |
Δύτη μου το ποστ αυτό συνδέεται με την ανείπωτη ηδονή μιας εθισμένης στο ίντερνετ να βρίσκεται με χρόνο και γρήγορη σύνδεση μετά από ένα σχεδόν μήνα!! Πω πω… Συγκινήθηκα!
Μπράβο στο Γιώργο για τις φωτο. Ειδικά για την πρώτη!
Ιουνίου 27, 2009 σε 9:26 μμ |
Ε, εκμεταλλεύσου το για να μας προσφέρεις ένα ακόμα από τα καταπληκτικά ρεπορτάζ σου εκ Υεμένης!