Όπως δικαίωμα στην εργασία σημαίνει κάτι σαν Λάντλοου, έτσι και Ξένιος Δίας σημαίνει Σουλεϊμάν. Ο Μεγαλοπρεπής:
Διαβάζοντας τη χρονογραφία (Τα μετά την Άλωσιν) του Αθανάσιου Κομνηνού Υψηλάντη, ενός Φαναριώτη που έγραφε στα τέλη του 18ου αιώνα, πέφτει κανείς στην εξής εντυπωσιακή περιγραφή για το έτος 1528: Αρβανίται τινές εισέρχονται νύκτωρ εις τον οίκον χριστιανού τινος πραγματευτού οικούντος παρά το τζαμί σουλτάν-Σελίμ, φονεύουσι τον Χριστιανόν και αρπάζουσι τα υπάρχοντά του. Τη επιούση γενομένης αγωγής εξετάσθη και απεδείχθη ότι οι φονείς νά ήσαν Αρβανίται· μή γνωσθέντων δέ των μιαιφόνων και των λοιπών Αρβανιτών μή μαρτυρησάντων αυτούς, τη προσταγή του σουλτάν Σουλεϊμάν εφονεύθησαν πάντες οι εν τη Κωνσταντινουπόλει Αρβανίται, τόσον οι κατοικούντες εν τη Πόλει όσον και οι μουσαφίρηδες.
Ο Υψηλάντης, όπως και σε άλλα σημεία, αντιγράφει τον Δημήτριο Καντεμίρ, και εκείνος με τη σειρά του τον παλιό μας γνώριμο Πετσεβί, που έγραφε έναν αιώνα μετά το γεγονός, την τρίτη δεκαετία του 17ου αιώνα:
…κάποιοι ληστές μπήκαν σε ένα σπίτι, το λεηλάτησαν και σκότωσαν όσους ήταν μέσα. Οι ανακρίσεις που έγιναν δεν μπόρεσαν καθόλου να υποδείξουν τους ενόχους με νόμιμο τρόπο, αλλά μόνο την πιθανότητα να επρόκειτο για άεργους (ή: εργένηδες) Αλβανούς που γύριζαν τα παζάρια της πόλης δουλεύοντας μεροκάματο. Έτσι συνελήφθησαν κάπου οχτακόσιοι ψωμάδες, κηροποιοί, μαλάκτες των λουτρών, μάγειρες, ξυλοκόποι, και γενικότερα άεργοι (ή: εργένηδες)· εκτελέστηκαν σε αγορές, σοκάκια και μέρη συνάθροισης, ώστε να προκληθεί φόβος στους ληστές. Από τότε δεν ξανάγινε τέτοιο έγκλημα.
Εξηγώ λίγο το «άεργοι ή εργένηδες»: οι δύο λέξεις, bî-kâr και bekâr γράφονται στα οθωμανικά ακριβώς με τον ίδιο τρόπο. Οι εργένηδες ήταν κλασικός στόχος τέτοιων επιχειρήσεων, πάντως, μια και ουσιαστικά επρόκειτο για εσωτερικούς μετανάστες που δεν είχαν τη δυνατότητα να συντηρήσουν οικογένεια· έμεναν συνήθως σε ειδικά διαμερίσματα, στυλ πανσιόν, τα λεγόμενα «δωμάτια εργένηδων».
Έχει ενδιαφέρον να δούμε την πρώτη αναφορά στο γεγονός, από έναν σύγχρονό του ιστορικό αυτή τη φορά, τον Νισαντζί Τζελαλζαντέ Μουσταφά. Ο Τζελαλζαντέ δεν μιλάει καθόλου για Αλβανούς· λέει μόνο ότι οι υποψίες έπεσαν σε περιφερόμενους και αλιτήριους εργένηδες, που ασχολούνταν με την κατασκευή κεριών ή εργάζονταν ως μεροκαματιάρηδες και ότι συνελήφθησαν σε αγορές και ταβέρνες οκτακόσιοι τέτοιοι άνεργοι και άεργοι άπιστοι, οι οποίοι εκτελέστηκαν στα μέρη όπου συγκεντρώνονταν.
Το ότι το θύμα ήταν χριστιανός, αν δεν κάνω λάθος, είναι επινόηση του Καντεμίρ ή του Υψηλάντη, αλλά τέλος πάντων ας το προσμετρήσουμε στα θετικά της οθωμανικής σιδηράς χείρας (η ελληνική, αντίθετα, ξέρει να επιλύει μόνο ορισμένα εγκλήματα).
Οι περιφερόμενοι εργένηδες έγιναν άεργοι άπιστοι και κατόπιν Αλβανοί, λοιπόν, αλλά αυτές οι μετωνυμίες, όπως ο Ξένιος Δίας, έχουν συμβολική μόνο σημασία. Το σημαντικό σχήμα εδώ δεν είναι η μετωνυμία, είναι η συνεκδοχή: συλλογική ευθύνη το λένε αλλιώς, και όχι, δεν σας θυμίζει μόνο τον Χίτλερ.
Hürmet!
Η χρονική σύμπτωση της εξιχνίασης του εγκλήματος στην Πάρο και της επιχείρησης «Ξένιος (!) Δίας» μ’ έβαλε κι εμένα σε σκέψεις. Φοβήθηκα κάποιο πογκρόμ με συμμετοχή και της ΧΑ. Αλλά μέχρι τώρα τα πράγματα δείχνουν ότι η αστυνομία κινείται εντός των ορίων της νομιμότητας. Ή δεν είναι έτσι;
(Να νόμιζαν ότι «ξένιος» σημαίνει «ο αναφερόμενος στους ξένους»;)
Καλημέρα!
Steppenwolf, δεν ισχυρίζομαι ότι υπήρξε αιτιακή σχέση ανάμεσα στα δύο (ούτε να το αποκλείσω μπορώ, όπως και μια σχέση με τις μάχες στη Συρία). Ισχυρίζομαι ότι υπάρχει, ας πούμε, συμβολική σχέση, αυτό που ονόμασα εδώ με ρητορικούς όρους μετωνυμίες και συνεκδοχές. Καλύτερη εικονογράφηση από τη δήλωση της χρυσής αυγής δεν μπορώ να βρω: «Φτάνει πια με τους λαθρομετανάστες. Η φρικτή εγκληματική ενέργεια κατά ανήλικης Ελληνίδας είχε δράστη και πάλι έναν λαθρομετανάστη. Είναι άμεση ανάγκη η σκλήρυνση σε υπερθετικό βαθμό των μέτρων καταστολής. Ιδιώνυμο όποιο έγκλημα διενεργεί παράνομος αλλοδαπός». Και τώρα πρόσεξε την απάντηση του υπουργείου προστασίας του οπλίτη στις διαμαρτυρίες του ΚΚΕ και του ΣΥΡΙΖΑ: οι άνθρωποι αυτοί, οι παράνομοι μετανάστες, έχουν μετατραπεί, όχι όλοι αλλά σε σημαντικό ποσοστό τους, σε όργανα συμμοριών και συμμετέχουν σε κάθε είδους παραβατικές πράξεις. (…) Προσβολή για τον πολιτισμό μας είναι να θυμάσαι τα «ανθρώπινα δικαιώματα» μόνο όταν πρόκειται για τους παράνομους μετανάστες, αλλά να μην θυμάσαι το δικαίωμα στη ζωή δεκάδων θυμάτων που βρήκαν τραγικό θάνατο, ακόμη και για λίγα ευρώ.
Και λοιπά και λοιπά, τίγκα σε μετωνυμίες και συνεκδοχές, και να η αιτιακή σχέση, δεν την επινοώ εγώ.
Α ναι, και περί νομιμότητας, είχα γράψει αυτό με έναν κάπως αισιόδοξο τίτλο, όπως αποδεικνύεται: Μετά είκοσι έτη.
Δυστυχώς λαμβάνω κι εγώ μηνύματα στο Twitter από κατά τα άλλα λογικούς ανθρώπους που ζητούν οι εγκληματίες λαθρομετανάστες να δικάζονται με τους νόμους της πατρίδας τους ή να επανέλθει η θανατική ποινή για τους βιαστές ή/και τους παιδεραστές.
Πιο πολύ φοβάμαι αυτούς, τους κατά τα άλλα λογικούς ανθρώπους.
Κι όμως, αν το καλοσκεφτείς, οι κατά τα άλλα λογικοί είναι αυτοί που έχεις μια ευκαιρία να πείσεις, οι επιδεκτικοί συζήτησης. (Χτες έπεσα σ’ έναν ανεπίδεκτο συζήτησης και δεν έχω ξεπεράσει το σοκ).
Δεν μπορώ να κρατηθώ και κάνω το σχόλιο αριθ. 8999. Ορίστε ένα πολύ εύγλωττο κείμενο, και μάλιστα από αυτό που μπορεί να ονομαστεί κατά τα άλλα λογικός άνθρωπος (τέλος πάντων):
Μπράβο, Δύτη, λεβέντη μου!
Η πρόταση που μεταφέρει στο τελευταίο σχόλιό του ο Λύκος μου προκαλεί φόβο και αποστροφή. Αν είναι αυτός ο «νομικός πολιτισμός» μας, τότε…
τέλεια και χρονικά η κατάδυση Δύτη!
Δύτη, εξαιρετικό. Δεν ξέρω αν πρόλαβες τα μετάλλια του 2012, αλλά θέτεις σοβαρή υποψηφιότητα και για την επόμενη Ολυμπιάδα.
Το κρυμμένο διαμαντάκι βέβαια της ανάρτησης, είναι ο σύνδεσμος για τις περιγραφές του Πετσεβή Εφέντη. Απλά πάλι άναψα τσιγάρο πανάθεμά σε…
Καλησπέρα!
Ρογήρε, μη μου πεις ότι δεν το έχεις ξανακούσει; ιδίως τα τελευταία χρόνια;
χάρη, εντελώς εξεπίτηδες όμως ε;
mindkaiser, άμα σ’ αρέσει ο Πετσεβί έχει κι άλλον. Ελπίζω να μην το είχες κόψει και ευθύνομαι που το ξανάρχισες (εγώ μετράω ένα μήνα εντελώς ατσίγαρος).
Όχι, δε χρειάζεται να φέρεις (και;) αυτό το βάρος στη συνείδησή σου Δύτη. 🙂
Πολύ όμορφη και η άλλη ιστορία του Πετσεβή. Ελπίζω, στους καιρούς που διανύουμε, να μην αρχίσουν να κυνηγάνε και τις οθωμανικές αναρτήσεις τα γνωστά μπουμπούκια μόλις τελειώσουν με τα τούρκικα σίριαλ.
Ξένιε Δύτα
Όπως πάντα : τα σέβη μου
παπούλη,
και μόνο που σε ξαναβλέπω εδώ με γεμίζει χαρά 🙂
Strange Fruit ο граф И. К, βρέθηκε μέσα σε ένα αυτοκίνητο που ήταν από καιρό εγκαταλειμμένο σε ένα αγρόκτημα της περιοχής. Το πτώμα ήταν τυλιγμένο με κουβέρτες και, όπως αποδείχθηκε από την αυτοψία, αιμορραγούσε ακόμη και από….
«Είναι άμεση ανάγκη η σκλήρυνση σε υπερθετικό βαθμό των μέτρων καταστολής.» Ορδές μαυροντυμένων αρπαχτικών έχουν ξεχυθεί στους δρόμους, οιμωγές, ολοφυρμοί στο διάβα τους, απομονώνουν τα θύματά τους, πάντα μπουλούκι αυτοί,
Here is fruit for the crows to pluck
For the rain to gather, for the wind to suck
For the sun to rot, for the trees to drop
Here is a strange and bitter crop
http://www.moriasnews.gr/2012/08/viasan-agria-afgano-ke-ton-skotosan-sto-nafplio/ Strange Fruit «τον σκοτώσαμε… χίλια κομμάτια έγινε…», είπε ο τσιγγάνος Γ. Μ. που μαζί με τους δυο φρουρούς των Μ, γνωστούς από πυροβολισμούς και επιθέσεις σε καφενεία έφυγαν τρέχοντας «Το πτώμα ήταν τυλιγμένο με κουβέρτες και, όπως αποδείχθηκε από την αυτοψία, αιμορραγούσε ακόμη….» αυτό το ακόμη με κάνει να πιστεύω πως οι δυνάμεις προστασίας του πολίτη έφτασαν εγκαίρως στον Άγιο Σπυρίδωνα για να συλλάβουν …Strange Fruit
Σκέψεις προσφυγοπούλας αενάου…
Η Γλώσσα της Πεταλούδας
Η αναφορά στο Strange Fruit με έβαλε να ψάξω κάτι που θυμόμουν λάθος, στην αυτοβιογραφία της Μπίλι Χολιντέι, βρήκα όμως κάτι άλλο που θα έλεγε κανείς ότι είναι πολύ ταιριαστό στην μαύρη κατάσταση που ζούμε:
(μετάφραση Ιουλίας Ραλλίδη)
Ευχ!
Κοινή αγορά (Άκης Πάνου)
Woody Guthrie Ludlow Massacre
Billie Holiday – Strange Fruit, The story behind the song (Greek subs)
Greece Must Halt Mass Police Crackdown on Irregular Migrants
Κυλάει ιδρώτας από τ’ αυτί του Δένδια -μπα, από τη ζέστη είναι.
Δύτη τα της επικαιρότητας τα έχουμε συζητήσει και αλλού. Θα ήθελα όμως να επισημάνω ότι για τέτοιας φύσης εγκλήματα (βία κατά ανηλίκων και ασέλγεια) η κοινωνία (μας) ήταν πάντα της άποψης να στηθούν κρεμάλες στο Σύνταγμα ανεξάρτητα από την εθνικότητα του δράστη. Μην ξεχνάς τι έγινε στην υπόθεση Δουρή. Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι μπορεί για τον νομικό μας πολιτισμό η θανατική ποινή να είναι απαράδεκτη, αλλά σε άλλους, όχι τόσο εξωτικούς (βλέπε κάποιες από τις Η.Π.Α.) είναι αποδεκτή και αυτονόητη. Ο νομικός μας πολιτισμός δεν είναι δεδομένος, είναι μια κατάκτηση και πρέπει να την υπερασπιζόμαστε συνεχώς. Μην ξεχνάμε επίσης τι ειπώθηκε για την περίπτωση Μπρέιβικ όταν μαθεύτηκε σε τι είδους φυλακή θα εξέτιε την ποινή του. Αν με κάποιο τρόπο μπορούσαν να τον στείλουν σκλάβο σε γαλέρα, πολλοί άνθρωποι θα αισθάνονταν δικαιωμένοι.
Απέναντι στο έγκλημα και στη βία οι άνθρωποι αισθάνονται απειλούμενοι και πιστεύω πολύ περισσότερο όταν ο δράστης τους μοιάζει ή προέρχεται από την κοινωνία τους. Είναι άδικο να φορτώνουμε τις πλάτες μιας ολόκληρης κοινωνίας με τον φασισμό της ΧΑ. Είναι εξίσου άδικο να ψάχνουμε για κάθε έγκλημα από αλλοδαπό ένα από ημεδαπό. Ο αντιρατσισμός δεν μπορεί να στηρίζεται σε επιχειρήματα συμψηφισμού.
Ιμόρ, καιρό είχαμε να τα πούμε εδώ ή μου φαίνεται; 🙂
Καμία αντίρρηση σε όσα επιμέρους λες, σου θυμίζω και έναν συνάδελφό σου περί Μπρέιβικ και νομικού πολιτισμού -άλλωστε και οι Οθωμανοί τους περιπλανώμενους φαίνεται να κυνήγησαν, όχι τους Αλβανούς.
Αλλά βρε παιδί μου, σοβαρά μιλάς ότι δεν κινητοποιήθηκαν τα ρατσιστικά αντανακλαστικά -με την ευκαιρία; Ότι είναι πια μεγάλο το μέρος της κοινωνίας που πήρε στις πλάτες της τον φασισμό της ΧΑ; Αυτό το είδες; Αυτό (και πρόσεξε, το συγκεκριμένο σάιτ, του καθάρματος που λέγεται Στέφανος Χίος, έχει πολύ χειρότερα που δεν θέλω να βάλω εδώ);
Σε βρίσκω αθεράπευτα αισιόδοξη. Εν γένει καλό είναι αυτό, αλλά τώρα, φοβάμαι πρέπει να αναθεωρήσεις.
Είχαμε, αλλά μη νομίζεις ότι δε λουρκίζω. 🙂
Ο αγαπητός μου Χασοδίκης τα γράφει εξαιρετικά, όπως πάντα άλλωστε.
Για τον αλήτη τον Χίο ήξερα μερικά, άλλα τα είδα τώρα, όμως αυτός ο μισαλλόδοξος και εμετικός υπάνθρωπος αντικατοπτρίζει λες το σύνολο της κοινωνίας μας; Θέλω να πω, για κάθε επίθεση εναντίον μεταναστών, υπάρχει τουλάχιστον ένας άνθρωπος που έχει ανοίξει το σπίτι του και έχει βάλει ένα ξενάκι μέσα. Όμως δεν έχει μπλογκ ν’ ακούγεται και έτσι το κάθαρμα επισκιάζει την ύπαρξή του. (Παρεμπιφτού για τα άρθρα του πρέπει να παρέμβει εισαγγελέας, ο τύπος είναι επικίνδυνος). Τα ρατσιστικά αντανακλαστικά σίγουρα κινητοποιήθηκαν με το γεγονός δεν πιστεύω όμως ότι έχουν έρεισμα σε «μεγάλο μέρος» της κοινωνίας.
Λέω τώρα εγώ…
Δεν φαντάζεσαι (ή μάλλον, φαντάζεσαι) πόσο θέλω να έχεις δίκιο.
Ξέρω ξέρω…
Α ναι, έχουμε κι αυτά: http://tvxs.gr/news/topika-nea/profylakisteoi-oi-tesseris-roma-gia-ta-epeisodia-sto-aitoliko
«(…) Στην Κίνα, το όνειρο του Τσουάνγκ Τσού είναι παροιμιώδες. Ας φανταστούμε πως ένας από τους σχεδόν άπειρους αναγνώστες του ονειρεύεται πως είναι μία πεταλούδα, κι ύστερα πως είναι ο Τσουάνγκ Τσου. Ας φανταστούμε πως, χάρη σ’ ένα όχι απίθανο παιχνίδι της τύχης, το όνειρο αυτό επαναλαμβάνει καταλεπτώς ότι ονειρεύτηκε ο δάσκαλος. Με δεδομένη αυτή την ταυτότητα, αξίζει να ρωτήσουμε: Μήπως αυτές οι στιγμές που συμπίπτουν, είναι μία και μόνη; Μήπως αρκεί η επανάληψη ενός και μόνο όρου για να περιπλέξει ή να αποσυνθέσει την Ιστορία του κόσμου, να καταδείξει πως τέτοια Ιστορία δεν υπάρχει;»
Πολλές φορές σκέφτομαι ότι καλά τα είχε σκεφτεί ο Μπόρχες, παρ’ ότι αναγνωρίζω την ενδεχόμενη αντιεπιστημονικότητα στην σύγκριση απομακρυσμένων (χρονικά και χωρικά) ιστορικών περιστατικών.
Έστω και καθυστερημένα, εξαιρετική ανάρτηση.
Με παράξενο τρόπο, Cadmian, το σχόλιό σου μου θυμίζει το V. του Πύντσον που μόλις (ξανα)τέλειωσα.
Α! Μερσί, ε;
Καλησπέρα! Μπήκα για να σημειώσω ότι α) μας αντιγράφουν (ΚΙΜΠΙ: Μετωνυμίες και ευφημισμοί, β) το μεθεπόμενο σχόλιο θα είναι το υπ’ αριθ. 9000, λέει ο μετρητής μου. Να, έτσι το γράφω για να το ξέρετε.
Επιστρέφω στην αρχική ιστορία: ορίστε, πάρτε μπόλικο Σουλεϊμάν να γουστάρετε. 🙂
http://www.lifo.gr/team/sansimera/32670